Viste du at Henrik
Ibsen var tryllekunstner ?
Henrik Ibsen som tryllekunstner Av Herman
Berthelsen
Det er
over 100 år siden Henrik Ibsen døde. Det som få
vet, er at lille Henrik som barn hadde trylling som hobby. En annen
hobby var dukketeater. Henrik
Ibsen (1828 – 1906) var ikke noe lekent barn. Han var innesluttet
og reservert, og gjemte seg gjerne bort i et lite rom ved siden av
kjøkkenet og lekte med dukketeatret sitt, malte litt, tryllet
litt og leste. Da han var tolv år tok han i bruk et lite tilbygg
ved siden av huset, og der innrettet han et dukketeater hvor han selv
spilte alle rollene og laget forskjellige stemmer. I seg selv en
illusjon.
Det var
også her han ga noen forestillinger som både buktaler og
tryllekunstner, og det kostet en halv skilling å komme inn, selv
om gode venner gikk gratis. Scenen var provisorisk, men når han
tryllet hadde han foran seg en stor koffert med en duk over, og den
fungerte som tryllebord. Nå var ikke lille Henrik dyktigere
buktaler enn at han måtte få en av de yngste
brødrenes inne til å hjelpe seg. Johan Andreas eller
Nicolai ble plassert inne i kofferten, og når Henrik buktalte,
var det broren som snakket. Om Henrik snakket med en dukke vet vi ikke,
men i og med at han var interessert i dukketeater, er det fullt mulig.
Henrik måtte betale brødrene for å sitte i
kofferten, for ellers truet de med å avsløre ham. Vi vet
ikke så mye om hvilke triks han viste, men vi vet at han kunne
få et ur til å forsvinne fra lommen på en mann og
finne det igjen i lommen til en annen. Han utførte også
det trikset som heter “Urmorteren“,
hvor han knuste et lånt lommeur i en morter og siden tryllet det
helt igjen. Hans
søster, fru Hedvig Stousland, forteller senere i livet i et brev
til Henrik Jæger: “Enkelte søndagsaftener fik han
lov til at optræde som
tryllekunstner i et af husets
værelser, og alle omkringboende naboer blev indbudte
til at overvære forestillingen. Jeg ser ham saa
tydelig i sin korte trøje staaende bag en stor kasse, der var omvunden og dekoreret for anledningen, og her var det da han
presterede ting, som for de forbausede
tilskueres øjne tog sig ud som trolddom.
Ingen vidste naturligvis, at inde i kassen sad
Henriks yngre broder, der i forvejen havde ladet sig godt betale.
I modsat fald havde
han truet med at gjøre skandale, og da dette for Henriks natur
var det skrekkeligste som kunde hende,
lovede han altid at gjøre alt, hvad den anden forlangte.“ Men
hvordan hadde han lært triksene sine? Da han senere i livet skrev
sine barndomsminner, kom han inn på hvor morsomt det hadde
vært hver gang det var marked i byen i februar, for da gikk han
for å se på “taskenspillerne, linedanserne og
beriderne“. Skien hadde også den gang sin egen
tryllekunstner, mechanicus Halvor A.
Friedrichsen som også reiste rundt i de nordiske landene. Det kom
også gjøglere på besøk utenfor markedstiden,
og de fleste var utlendinger. Fra begynnelsen av 1840-årene ble
det mye gjøglerliv i Skien, og
både buktalere og tryllekunstnere var vanlig
markedsunderholdning. Han har derfor helt sikkert sett tryllekunstneren
og artisten Balabrega som kom med sitt
“Kunstkabinett“ og sine “Mechaniske
kunstsaker“ som det het i annonsene. Balabrega
som var fra Nederland men bosatt i Sverige, hadde nettopp “Urmorteren“ på sitt program, og var
alltid sjenerøs med å lære bort triks.
Tryllekunstneren Andreas von Olivo fra
Italia hadde en “interessant Automat kaldet
Trylle Morian og Trylle Tableau“, og
turnerte i Norge i 1842-43, deriblant i Skien. Henrik
Ibsen benyttet aldri trylling i noen av sine skuespill, men
vittighetstegnerne kalte ham ofte en tryllekunstner og karikerte ham
slik noen ganger. Han var selv alltid hemmelighetsfull med hva han
skrev, og utgivelsen av et nytt skuespill var alltid forbundet med
hemmelighetskremmeri. Til trykkeriet sendte han bare så mye tekst
som de kunne sette hver dag. Bare i et av hans skuespill finner vi en
referanse til gjøglere, og det er sirkusfolkenes opptog i «Samfundets støtter». Det kan
være et barndomsminne om Gautiers
beridere som marsjerte opp fra bryggen i Skien i 1844 med 52 personer
og 40 hester. Og ellers
er vel Peer Gynt en illusjonens mester. Kilder: Halvdan Koht: Henrik Ibsen, bind
1-1954 Michael
Meyer: Henrik Ibsen, en biografi, 1971 Arne Duve:
Henrik Ibsens hemmeligheter Robert Ferguson: Henrik Ibsen 1996 Magikeren mai-juni 1955 Oskar Mosfjeld: Henrik Ibsen og Skien, 1949 |