bernadote

 

Professor Nordenstam

«Hva skjuler det seg ikke i dette navnet! Inkarnasjon av magi og mystikk, - et magisk liv, eller skal vi heller si et liv i magi og trylleri mettet med de mest opplevelsesrike hendelse og eventyrlige tildragelser, som bare kan forekomme i tryllingens fantastiske verden» (Terje Nordnes)

 

 «En dikter bruker ord, en musiker bruker toner og en tryllekunstner bruker levende mennesker -  dette er min metode». Sitatet er hentet fra en «trylleduell» Bernadotte Nordenstam hadde med Dante i 1930. Nordenstam ville med dette vise at ordet i magien hadde en like stor betydning som Dantes store illusjoner. 

 

En av de mest legendarisk navn innen den norske trylleverden var nok professor Bernadotte Nordenstam. Han hadde sine egne helaftens forestillinger som han reiste landet rundt med. Hans to sønner Fridtjof (1909 - ?) og Eystein (1913 - 83) var vekselsvis med på hans store show, og fulgte senere i sin fars fotspor. De reiste begge rundt med hvert sitt show under navnet Bernadotte Nordenstam. (se Nordenstam jr. i «Magiens hvem er hvem» side ??)

 

Gamle Bernadotte var en folkekjær artist med et allsidig repertoar som spente fra det humoristiske til det mystiske. Der nok bare Arnardo som har klart å overgå den gamle mester i popularitet og gjøglerglede.

 

Carl Rudolf Bernadotte Nordenstam var født i Örebro i Sverige 26.04.1863 og døde 30.08.1942 i Oslo. Bernadotte Nordenstam flyttet til Norge i 1904, og ble boende her resten av sitt liv.

 

Han var såkalt «uekte» sønn av den svensk/norske konge Carl XV (15) (konge fra 1859-72). Det fortelles at kongen arrangerte et slottsball. Der danset han med den unge og vakre frøken Nordenstam, det utviklet seg etter hvert et forhold mellom kongen og unge frøken Nordenstam som resulterte i at Carl Rudolf ble født.

Han ble døpt Carl Rudolf Nordenstam men fikk senere tillatelse av sin onkel kong Oscar II til å bruke å bruke det kongelige navnet Bernadotte. Oscar II overtok tronen etter sin bror som ikke hadde noen arvinger. Den  uekte sønnen Carl Rudolf kunne ikke arve tronen og bli konge, det sømmer seg ikke i et svensk kongehus. I stedet ble han «Mystikken og Magiens Monark»

 

Som liten gutt ble Carl Rudolf meget fascinert av ballettmester Selinder som kunne få en mynt til å forsvinne. Dette opplevde han på besøk hos sin far Carl XV på Stockholm slott.  Han fikk senere sin far kongen til å lære seg trikset, og dette var starten til et langt liv som tryllekunstner.

 

Professoren

Nordenstam har studert både teologi og medisin, studier som han tidlig avsluttet til fordel for som han selv har sagt «psykomagien  psykoteknikken». I 1891 fikk  han en «professortittel» i Hannover, men det var nok trylleprofessor han ble. Han reklamerte med at han var utdannet hos Ernst Baschs Magiske Akademi i Hannover. Ernst Basch var en apparatforhandler, det er tvilsomt om han drev med undervisning, men Nordenstam kjøpte sikkert sine tricks fra dette firma og i reklamen brukte han i tillegg til professortittelen også Baschs navn for å øke sin anseelse og trekke fram sin suverenitet. Det magiske og mystiske ble jo hans yrke og livsverk. Han holdt også kurser i «psykologisk magi», han ga privattimer og underviste også pr. brev.

 

Nordenstam var en magiker av den gamle skole, en magiker som behersket og dyrket talekunsten. Hans forestillinger var også på mange måter et foredrag. I «Magikern» nr. 37 fra 1937 står der blant annet: «og de ypperlige foredrag som ledsager hans eksperimenter, gjør også sitt til, at hans seanser blir så minneverdig. Han er en ypperlig taler og skuespiller». Vi finner også negative uttalelser vedrørene hans lange foredrag som  at det blir for lite magi og for mye snakk.

Han har selv skrevet  litt om sitt foredrag i et brev til Terje Nordnes:

 

«Åndsmagiens hjelpemidler er det magiskt suggererende ordet. Ord og atter igjen ord - ikke tricks.- Jeg vil gi et eksempel: Glødende cigarett gjennom et tørkle. Her cigaretten - der hullet. Om igjen, cigarett forsvinner, tok hullet med seg i farten. Tablå.  Aha, min frøken, unnskyld spøken, men høyt som høken stiger røken fra den cigarett, som magisk lett, har inngått pakt med deres lokkende prakt. La meg få fange den igjen, Akaba er min beste venn. - Og så grep jeg den glødende cigarett ur en dames praktfulle hårsvall. - Jubel. Nu mine ærede har jeg brukt ord, kun ord, fingrene mine har de undersøkt, før - under og efter. Ingen hemmelige hjelpemidler.»

 

Dette skrev Nordenstam i 1938, han var da 75 år gammel og hadde bestemt seg for å avslutte sin magiske karriere. Han la ut på en såkalt «Avskjedsturne» under mottoet «Gammelt og nytt gjennom 50 år»

 

For å si litt om Nordenstam og hans akt er det nærliggende å se hva «Magikeren» skrev om en av hans helaftens forestilling i Logens store sal i Oslo:

 

«Endelig en gang fikk vi da anledning til å se en forestilling av Nordenstam her i Oslo. En forestilling hvor også hans sønn deltok, - og det var første gang far og sønn opptrådte sammen. Tirsdag 27. oktober 1931 fant første seanse sted, og Logens Store Sal var stuvende full av et meget dannet og forventningsfullt publikum. Et kvarter over den fastsatte tid trådte mesteren fram på podiet og holdt en kort innledningstale. Han ble hilst med kraftig applaus, og man hadde vanskelig for å tenke seg, at denne mystikkens og magiens fødte kunstner, der han sto, allerede er kommet opp i støvets alder. Han har på en beundringsverdig måte bevart sin ungdommelige gracie, og hans kunstferdigheter er på ingen måte avtatt.

Han introduserte sin sønn Fridtjof, som i seansens første avdeling foreviste en del alminnelige tryllekunster og tankelesning.» ........ «Etter en kort pause trådte senior inn på scenen og begynte med manipulasjoner av fingerbøller, sigarer og sigaretter. Deretter fulgte en spiritistisk seanse hvor junior ble fastbundet til en stol i et kabinett. De skulle da demonstrere en åndefremmaning således som spiritistene gjør det, men eksperimentet gjorde ingen effekt, hvilket heller ikke skulle være meningen ettersom det skulle være en demonstrasjon spiritismens humbugseanser.  I hvertfall virket det litt monotont på tilskuerne, som satt der i mørke og ikke så noen verdens ting.

Dernest foreviste Bernadotte en rekke aldeles glimrende tørkletricks hvorved de knyttet seg og løsnet seg på ganske eiendommelige måter. Så kom ringspillet som ble utført til fullkommenhet. Kort- og myntmanipulasjoner (som han dog burde ha unnlatt å fremvise da den slags ting virke alt for smått i et så stort lokale.)  Til slutt hans berømte flaggeksperiment hvor det norske flagg ble tryllet frem av en bunt silkebånd. Det var alt, - men det var flott. Nordenstams ferdigheter kan ikke disputeres, - det herske ingen tvil om hans rutine, - men han bør dog huske på, at ved den slags arrangerte forestillinger i større lokaler med publikum som så og si forlanger at se noe av en kunstner med så vidt bekjent navn, så bør han ikke kaste bort tiden med manipulasjoner av små gjenstander, for de bakerste tilskuere er det umulig å se noe av disse ting. Forestillingen forløp ellers bra, men var altfor lang, - det virket ikke oppmuntrende at enkelte forlot salen under seansen. To timer hadde vært mer enn nok for en forestilling med sådanne tryllekunstner, som ledsaget av lange foredrag.  

Dr. Mysticus"   

 

«Dr. Mysticus» (Terje Nordnes) kommer her inn på hans manipulasjoner, og det også i dag et kjent problem at det er vanskelig å få med seg hva som blir vist i en sal som er for stor. Men Nordenstams dyktighet som manipulatør hersker det ingen tvil om. Det finnes flere beretninger om at han store styrke ligger nettopp i kombinasjonen talekunst og manipulasjon.

 

Flaggnummeret var et av Bernadotte Nordenstams kjennetegn, det var framtrylling av et ca. 2 meter stort flagg i avslutningen av sin akt. Han utførte blant annet flaggnummeret for sin onkel Oscar II ved hans 25- årsjubileum. Kongen skal etter forestillingen ha sagt: «Det vakreste och mest sinnrike jag har sett på dette område». Nordenstam jr. skal også gjort suksess med flaggnummeret. Han opptrådt på Norsk Folkemuseum for den engelske dronning da hun besøkt Norge. Da tryllet han fram både det engelske og norske flagget.

 

Det var Norge som var Bernadotte Nordenstams hjemland og det var her han for det meste hadde sine forestillinger, men han hadde turnéer i andre europeiske land, blant annet Sverige og Tyskland. Den tyske keiser Wilhelm står da også på listen over hans prominente publikummer.

 

Spiritisme

Nordenstams interesser gikk, som tidligere nevnt, også på spiritisme og okulte fenomener. Han var også opptatt av det mystiske og det tilsynelatende uforklarlige. Fra hans programmer finner vi blant annet følgende: «Den 4de dimensjon», «Skapelsen - eller tip-top av umulighet», «Skjebnespeilet» og «Et besøk i åndenes verden». Han annonserte også med et «innledende foredrag» med tittelen «På åndeseance hos Prinsesse Mary Karadja».

 

Han avslørte også falske spiritistiske fenomener, blant annet det danske teleplasmamedium Ejner Nilsen. I et samarbeid med to kjente norske vitenskapsmenn - professor Birkeland og statskjemiker Schmelk - avslørte han (i 1912) mrs. Wrights åndetrompetmysterium. (Vi kjenner jo til at Houdini så det som en av sine oppgaver å avsløre falsk spiritisme, og i dag kjenner vi blant andre til den amerikanske illusjonisten James Randi som også ser dette som en livsoppgave.)

I Nordenstams forestillinger inngikk også demonstrasjon av både hypnose, suggesjon og telepati. Dette var selvsagt med på å skape stor interesse for han forestillinger, og samtidig bygge opp under det mystiske i en tid hvor mange trodde på ånder og spiritistiske fenomener.

 

Magiske Cirkel

Nordenstam hadde liten kontakt med det magiske miljøet i Norge. Han ble riktignok medlem av MCN i 1929, og ble utnevnt til æresmedlem kort tid etter. Han meldte seg ut allerede i 1932 etter en del negative omtaler i «Magikeren» vedrørende hans avsløringer i aviser og ukeblader.

Han skrev i den anledning til Magiske Cirkel:

 

«Herved fraber jeg mig den «Ære»

aa være «æresmedlem» i «Magiske Cirkel» Oslo.

og utmelder mig herved av foreningen.    

Oslo 5/1 32      

Bernadotte Nordenstam 

 

Noe av bakgrunnen for bruddet mellom MCN og Nordenstam var i tillegg til avsløringer også noen kritiske og litt negative omtaler av hans forestillinger.

Vi finner også at Nordenstam avslører en del triks i "Magasinet For Alle" et snaut år etter at han hadde meldt seg ut av foreningen. Hvorfor han som utga seg for å være den store og ekte trollmann, ga seg ut på å avsløre, er en gåte. Det var nok den gang som i dag, om å gjøre i få all den presseomtale som var mulig.

Vi leser også i «Magikeren» fra juli 1933 at  "Magisk Cirkel`s henvendelse til Arbeiderbladet i anledning av Nordenstams  avsløringer, har visstnok også været til nytte, thi artiklene er nu stoppet". Det står ingen ting om hvorfor det ble stoppet, om  det var avisen eller Nordenstam som var kommet på bedre tanker.

 

«Magikeren» hadde ofte små notiser og Nordenstams virksomheter her følger noen små eksempler:

 

«Professor Bernadotte Nordenstam opptrådte på friluftsscenen på Maihaugen søndag 23 juli 1928. Det var 350 tilskuere som overvar denne forestillingen en kald sommerkveld. » (Magikeren august 1928)

 

«Unge kunstneres marked "Torvslaget" i De to små kroner hadde engasjert Bernadotte Nordenstam, med et nytt program vær aften. » (Magikeren mars 1929)

 

 «Professor Bernadotte Nordenstam opptrådte fredag 9 og søndag 11 august i Banklokalet, Lillehammer, Herr Nordenstam er, tross sin høye alder, like underholdende som før.» (Magikeren september 1929)

 

Nordenstam var på sin tid et begrep, han var den store trollmannen, han var kjendis før ordet kjendis var kjent. Det var også noe mystisk ved denne svenskfødte kongssønnen, en mystikk som han selv skapte ved hjelp av sin personlighet, sine talegaver og sine triks.

 

Her er et par omtaler fra pressen i hans tidlige karriere:

 

«Hans Færdighed var intet mindre end fænmonal, og de Kunster han viste utallige. Han var i den hele den allsidigste Trollmann vi har seet, og vi tror, vi ogsaa kan legge til: den dyktigste. Den hele Tid - ca. 2 Timer - forsto han at holde Publikums Spenning og Interesse vedlike, og det vil sannelig ikke si lidet.»  (Sunnmørsposten 24. april 1909)

 

«Det var en særdeles morsom og underholdene Forestilling. Hr. Nordenstam viste sig i Besiddelse av en rent ut fænomenal Fingerfærdighet og utførte selv de mest forbløffende Kunststykker med den største Overlegenhet.»  (Nordlandsposten 19. juni 1909)

 

Til slutt gjengir vi en uttalelse fra en tilskuer på Hamar 1890-årene: «Det var jadden rart å sjå på, han reint vrengte ausyna våre!»